Sunday 19 August 2012

PIALA MALAYSIA 2012

Piala Malaysia merupakan satu kejohanan bola sepak yang berprestij di negara Malaysia dan antara kejohanan yang tertua di rantau Asia. Ia dipertandingkan pada setiap tahun mengikut format yang ditetapkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (F.A.M.) dan perlawanan akhir Piala Malaysia akan menutup tirai musim tahunan bola sepak negara. Piala Malaysia bermula pada tahun 1921 pada ketika itu Piala Malaya yang merupakan kejohanan bola sepak antara negeri-negeri yang membentuk Tanah Melayu. Kini setelah hampir mencecah 90 tahun, Piala Malaysia masih lagi menjadi rebutan pasukan-pasukan bola sepak tanah air. (*sumber Wikipedia)

SEJARAH PIALA MALAYSIA

Sejarah Piala Malaysia bermula dengan Piala Malaya yang dipertandingkan pada awal 1920-an dimana kejohanan tersebut disertai oleh negeri-negeri di Tanah Melayu. Ketika itu perlawanan akhir melibatkan juara utara dan juara selatan yang melalui kejohanan dibahagian masing-masing. Pada tahun 1933, Piala Malaya telah ditukar nama kepada Piala HMS Malaya yang diambil semperna nama kapal perang HMS Malaya. Pegawai memerintah kapal tersebut ketika itu kapten Ion Beauchamp Butler telah menyumbangkan sebuah piala dan seterusnya menamakan ia Piala HMS Malaya. Perang dunia kedua memaksa pertandingan ini diberhentikan dari 1942 hingga 1947 dan Piala HMS Malaya dimulakan semula pada 1948. Pada tahun 1967 piala tersebut telah digantikan dengan piala yang baru iaitu Piala Malaysia. Tidak lama kemudian, pasukan dari borneo iaitu Sabah, Sarawak dan Brunei mula menyertai Piala Malaysia. Bermula tahun 1982, satu liga kejohanan diperkenalkan bagi menentukan siapa layak keperlawanan akhir. Ia akan dipertandingkan selepas liga bola sepak Malaysia tamat dan hanya pasukan yang menunjukkan pencapaian terbaik dalam liga sahaja layak bertanding untuk Piala Malaysia. Namun pada tahun 1995 Singapura tidak lagi beraksi pada Liga Malaysia dan sekaligus tidak beraksi pada Piala Malysia. Ini kerana Persatuan Bolasepak Singapura menghadapi masalah dengan Persatuan Bolasepak Malaysia dan akhirnya menarik diri dalam dunia bola sepak Malaysia. Namun sebelum berundur, Singapura sempat menjuarai Piala Malaysia 1994 buat kali terakhir. Pada tahun 1999, bilangan pasukan yang memasuki Piala Malaysia bertambah sebanyak 12 pasukan. setahun selepas itu, bilangan pasukan meningkat kepada 16 pasukan dan buat pertama kalinya pasukan berstatus kelab berjaya menyertai Piala Malaysia iaitu Johor FC. Kelab pertama yang menjuarai Piala Malaysia dan setakat ini adalah MPPJ Selangor pada tahun 2003. Selangor merupakan pasukan yang mempunyai pencapaian paling tinggi dalam kancah Piala Malaysia dengan memenangi sebanyak 32 gelaran dan 16 kali naib juara. Manakala Kelantan merupakan juara terbaru yang merupakan piala Malaysia yg pertama bagi mereka. (*sumber Wikipedia)

SENARAI JUARA PIALA MALAYSIA

1. Selangor - 32
2. Singapura - 24
3. Perak - 7
4. Kedah - 4
5. Pulau Pinang - 4
6. Kuala Lumpur - 3
7. Pahang - 2
8. Negeri Sembilan - 2
9. Johor - 2
10. Perlis - 2
11. Kelantan - 1
12. Terengganu - 1
13. Brunei - 1
14. MPPJ Selangor - 1 

PIALA MALAYSIA 2012

Untuk edisi kali, Kedah diundi dalam kumpulan yang agak menarik di mana ramai yang mengatakan bahawa kumpulan Kedah merupakan kumpulan maut. Berikut merupakan senarai kumpulan dan perlwanan bagi Piala Malaysia 2012

Kumpulan Piala Malaysia 2012 l Grafik PSHK

Jadual Piala Malaysia Pasukan Kedah l Grafik PSHK

Jadual Lengkap Piala Malaysia 2012 [ Sumber: FAM]

 Jadual Lengkap Piala Malaysia 2012 [ Sumber: FAM]

 Jadual Lengkap Piala Malaysia 2012 [ Sumber: FAM]

Jadual Lengkap Piala Malaysia 2012 [ Sumber: FAM]

Oh ya, sebelum terlambat, kami di PSHK ingin mengucapkan kepada anda semua 'SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN'. InsyaAllah teruskan bersama kami :)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...